Saturday 17 November 2012

PELABURAN EMAS FIZIKAL

1. Pelabur emas fizikal sudah hilang keyakinan ke atas pelaburan yang dilakukan mengikut pudarnya harga emas yang merudum mulai bulan September 2011.
2. Terdapat persamaan patern emas fizikal yang sama dijaja oleh dealer dan harga dari kepelbagaian company.3. Aktiviti cantas-mencantas dalam kalangan dealer-dealer antara company juga menjadi racun dalam biz emas fizikal.
4. Pasaran emas fizikal sudah memasuki pusingan tepu apabila kebanyakan emas fizikal beku dalam simpanan peribadi bukan kerana mahu menyimpan untuk jangkapanjang tetapi kerana sukar untuk diniagakan mengikut harga kompentitif.
5. Kekecewaan atas pembelian emas menggunakan pinjaman bank atau sistem pajakan memakan diri diakhir tempoh pajakan apabila wang pajakan dan upah simpan gagal dilunaskan.
6. Kekecewaan ke atas hilangnya dealer-dealer yang menabur janji dan harapan yang tinggi disaat-saat pelabur memerlukan khidmat nasihat sangat menyayatkan hati.
7. Serbuan-serbuan yang memang dijangka oleh pihak berkuasa ke premis-premis perniagaan emas yang tidak membayar cukai juga menambahkan lagi kesuraman transaksi emas fizikal masa kini.
8. Kebanyakan company pelaburan emas hanya menceritakan kelebihan menyimpan emas milik company masing-masing, tetapi umumnya gagal menjelaskan secara terperinci apa akan jadi dengan emas dibeli apabila company tutup secara tiba-tiba.
Dalam kes ini pelabur-pelabur terkapai-kapai apabila merujuk kes mereka dengan Pendita Emas, Pendita Emas tiada kompromi mengambil emas mereka dengan harga emas terpakai/harga kilang.
Kaedah ini perlu dijelaskan bahawa mana-mana emas fizikal yang mempunyai logo sesebuah company emas di Malaysia maka akan diambil dengan potongan harga 20% hingga 30%.
9. Pelabur-pelabur yang termakan dengan ayat-ayat power dan emcem dalam pelaburan emas fizikal merasa seperti tertipu apabila pelaburan diharapkan memberi pulangan profit dalam masa singkat indah khabar dari rupa.
Cadangan untuk pelabur emas fizikal mulai hari ini:
1. Miliki dan simpan sahaja emas fizikal yang dimiliki samada tiada jenama atau pelbagai jenama dimana sahaja lokasi.
2. Jika ada emas fizikal tersangkut dalam pajakan gunakan kaedah 5T, 5R dan 5K.
3. Jadikan dealer-dealer company lain sebagai sohabat dan rakan niaga mana tahu suatu hari nanti dealer-dealer berkenaan menjadi rakan network kita baik dalam menjual dan membeli balik emas fizikal yang terjual.
4. Ubah minda kita kepada pemikiran positif iaitu melabur dalam emas fizikal nie umpama satu tanggungjawab dan ibadah. Jadikan emas fizikal milik kita adalah hak milik kebersamaan.
5. Bayar cukai, penyediaan resit, invois sangat dialu-alukan.
6. Jadikan rakan-rakan yang membeli emas fizikal kita sebagai rakan rapat kita

Kredit Malaysia hari ini

No comments:

Post a Comment