Sunday 11 November 2012

HARAPAN SETINGGI GUNUNG, BERDERAI MENJADI DEBU

Wang Pampasan Buruh Paksa, dah diguna UMNO untuk tubuhkan MISC rupanya..

Berkatalah dengan penuh mengharap Presiden Persatuan Bekas dan Warisan Buruh Paksa Ke Burma "Kami hanya menunggu masa saja. InsyaAllah, pampasan itu akan dibayar oleh kerajaan Jepun tidak lama lagi."

"Jika segala-galanya berjalan lancar, buruh paksa atau waris mereka dijangka mendapat durian runtuh hasil perjuangan persatuan ini,'' katanya.

"Ayah pernah mengeluh kepada saya dulu. Walaupun kerap kali menghadiri mesyuarat, namun, dia masih belum sempat merasa wang pampasan yang dijanjikan oleh pihak yang berkenaan.

"Ayah cakap, kalau dapat duit tu, kami tak akan hidup susah lagi," kata Mariam anak kepada seorang Buruh paksa yang kini sudah uzur dan tak mampu menguruskan dirinya lagi.. (baca di SINI)

Harapan yang mereka letakkan setinggi langit terhadap Kerajaan UMNO/BN supaya membayar kepada mereka pampasan itu kini mungkin tinggal harapan.

Ini kerana manusia-manusia yang diamanahkan untuk menyerahkan wang pampasan tersebut telah menggunakannya seolah-olah wang tersebut milik mak bapak mereka..



Bayaran pampasan yang telah dipersetujui antara Kerajaan Malaysia dan Jepun pada 21 Sept 1967.. tersebut telah digunakan bagi membiayai penubuhan Malaysia International Shipping Corporation...

Itu pampasan yang dipersetujui pada 1967.. bagaimana pula dengan tuntutan Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Keretapi Siam ke Burma 1942-1946 yang telah berbincang dengan Kerajaan Jepun di Narita pada Disember 2005?

Dengar cerita ianya telah dibayar (sila baca di SINI ) kemana pula ia menghilang agaknya..
http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2012/10/pakcik-pakcik-buruh-paksa-wang-pampasan.html

No comments:

Post a Comment