Fahaman Syiah dan Wahabi adalah 2 perkara yang kontroversial kerana perbezaan pendapat antara ulamak. Untuk mencari jawapan yang hakiki terpaksalah aku merujuk pandangan ulama yang besar untuk menjadi pandangan kamu. Semoga menjadi furqan bagi orang yang mengkaji
1. Sikap Syiah terhadap Al Qur `an.
Sikap mereka terhadap Al Qur
`an seperti yang telah saya jelaskan berulang-ulang kali bahawa mereka tetap
percaya dengan Al Qur` an yang kita hafal. Mereka berkeyakinan bahawa Al Qur `an
adalah firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Mushaf yang dicetak di Iran dengan
mushaf yang dicetak di Mekah, Madinah dan Kaherah adalah sama. Al Qur `an ini
dihafal oleh anak-anak Iran di sekolah-sekolah agama (madrasah / sekolah pondok)
di sana. Para ulama Iran juga memetik dalil-dalil Al-Qur `an di dalam masalah
pokok-pokok dan furu di dalam ajaran Syi'ah yang telah ditafsirkan oleh para
ulama mereka di dalam kitab-kitabnya. Namun masih tetap ada di antara mereka
yang berkata, "Sesungguhnya Al Qur` an ini tidak lengkap. Kerana ada beberapa
Surah dan ayat yang dihilangkan dan akan dibawa oleh Al Mahdi pada saat dia
muncul dari persembunyiannya. "
Mungkin saja sebahagian besar ulama
mereka tidak mempercayai hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan orang yang
telah mengatakan hal di atas. Inilah sikap yang sangat berbeza dengan sikap Ahlu
Sunnah, iaitu barangsiapa yang meyakini telah berlaku penambahan dan pengurangan
terhadap Al Qur `an, maka dengan tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai
orang kafir.
Padahal keyakinan seperti ini terdapat di dalam kitab-kitab
rujukan mereka, seperti Al Kaafiy yang setanding dengan kitab Shahih Al Bukhari
bagi Ahlu Sunnah. Kitab ini telah dicetak dan diterjemahkan lalu didistribusikan
ke seluruh dunia tanpa ada penjelasan apa-apa di dalamnya. Ada pepatah di
masyarakat, "Orang yang diam terhadap kebatilan, sama dengan orang yang
memperkatakannya."
2. Sikap Syiah terhadap As Sunnah
Definisi As
Sunnah menurut Ahlu Sunnah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam
yang telah dimaksum oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Dia perintahkan umat
Islam untuk mentaati beliau di samping taat kepada-Nya.
Allah Subhanahu
Wa Ta'ala berfirman, "Katakanlah," Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada
Rasul; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul (Muhammad) itu
hanyalah apa yang dibebankan kepadanya, dan kewajipan kamu hanyalah apa yang
dibebankan kepadamu. Jika kamu taat kepadanya, nescaya kamu mendapat petunjuk,
"(Surah An-Nur [24]: 54). "Dan taatlah kepada Rasul (Muhammad), agar kamu diberi
rahmat," (Surah An-Nur [24]: 56). "Wahai orang-orang yang beriman! Taatilah
Allah dan taatilah Rasul (Muhammad), dan Ulil Amri (pemegang kuasa) di antara
kamu. Kemudian, jika kamu berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah
kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), "(Surah An-Nisa [04]: 59).
"Katakanlah (Muhammad)," Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling,
ketahuilah bahawa Allah tidak menyukai orang-orang kafir, "(QS Ali Imran [03]:
32). "Barangsiapa mentaati Rasul (Muhammad), maka sesungguhnya dia telah taat
kepada Allah. Dan sesiapa berpaling (dari ketaatan itu), maka (ketahuilah) Kami
tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi penjaga mereka, "(Surah An-Nisa [04]:
80). "Dan tidaklah yang diucapkannya itu (Al-Quran) menurut keinginannya. Tidak
lain (Al-Quran itu) adalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya), "(Surah An-Najm
[53]: 3-4) dan ayat-ayat yang lain.
Akan tetapi batasan As Sunnah menurut
Syiah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam dan para imam mereka
yang maksum. Maksudnya, sunnah merangkumi bukan hanya sunnah Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi wa Sallam melainkan juga sunnah kedua belas imam mereka. Imam
mereka yang 12 orang tersebut wajib ditaati sebagaimana taat kepada Allah
Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya yang dikuatkan dengan wahyu. Mereka telah
menambah perintah Al Qur `an untuk taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan
Rasul-Nya iaitu agar taat kepada makhluk yang Allah Subhanahu Wa Ta'ala sendiri
tidak memerintahkannya. Lebih dari itu, kita mengkritik Syiah kerana telah
meriwayatkan sunnah dari orang-orang yang tidak tsiqah (dipercayai) kerana tidak
memenuhi unsur keadilan dan kesempurnaan hafalan.
Oleh kerana itu,
kitab-kitab rujukan Ahlu Sunnah tidak diterima oleh mereka. Mereka tidak mahu
menerima kitab Shahih Bukhari, Muslim dan Kutub Sittah yang lain, tidak mahu
menerima kitab Al Muwatha, Musnad Ahmad dan kitab-kitab yang lain.
3.
Sikap Syiah terhadap Para Sahabat
Pandangan negatif mereka terhadap para
sahabat merupakan pokok dan dasar ajaran Syiah. Sikap mereka itu adalah
keturunan dari pokok ajaran mereka yang meyakini bahawa, Rasulullah Shalallahu
'Alaihi wa Sallam telah berwasiat jika beliau wafat, maka Ali bin Abi Talib
adalah pengganti beliau. Akan tetapi para sahabat menyembunyikan wasiat ini dan
mereka merampas hak Ali ini secara zalim dan terang-terangan. Para sahabat telah
berkhianat terhadap Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam yang menjadi wasilah
mereka mendapatkan petunjuk dan mereka hidup di zaman beliau untuk menolongnya
walaupun dengan nyawa dan segala yang mereka miliki.
Yang menghairankan,
apakah mungkin para sahabat bersekongkol untuk melakukan hal ini, sementara Ali
Radhiyallahu 'Anh-sang pemberani-hanya boleh diam sahaja tidak berani
mengumumkan haknya ini. Justeru Ali malah ikut membaiat Abu Bakar, Umar dan
kemudian Uthman. Ali tidak berkata kepada salah seorang dari mereka itu,
"Sesungguhnya aku mempunyai wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam.
Akan tetapi, mengapa kamu bersikap seolah-olah tidak tahu? Mengapa kamu hanya
berbincang dengan enam orang sahaja dan kamu menyibukkan diri kamu sendiri?
Siapakah orangnya yang harus memilih sedangkan umat Islam telah menetapkan hal
ini dengan wasiat Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam? "Mengapa Ali tidak
mahu menjelaskan hal ini? Kemudian, jika memang Al Hasan bin Ali benar-benar
telah tercatat sebagai khalifah selepas Ali kerana ada wasiat Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam, tapi mengapa justru Al Hasan mengalah dan
memberikan jawatan khalifah ini kepada Mu'awiyah? Mengapa Al Hasan melakukan hal
ini, padahal ini merupakan perintah dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala? Dan mengapa
justeru Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam di dalam hadisnya (hadis ramalan
Rasulullah Shalallahu' Alaihi Wa Sallam) memuji sikap Al Hasan
ini?
Soalan ini tidak boleh dijawab sama sekali oleh
mereka.
Inilah tuduhan palsu mereka terhadap para sahabat yang tidak
terbukti. Keterangan mereka ini sangat bertentangan dengan keterangan yang Allah
Subhanahu Wa Ta'ala sebutkan di dalam beberapa Surah Al Qur `an. Seperti di
akhir Surah Al Anfal, Surah At-Taubah, Surah Al Fath di pertengahan di akhirnya,
Surah Al Hasyr dan Surah-Surah yang lain.
Demikian pula As Sunnah telah
memuji para sahabat baik secara umum mahupun secara khusus. Juga zaman mereka
itu dianggap sebagai sebaik-baik zaman setelah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa
Sallam.
Juga apa yang dicatat oleh sejarah tentang mereka. Mereka adalah
orang-orang yang telah menghafal Al Qur `an dan dari mereka lah umat menukilnya.
Mereka juga adalah orang-orang yang telah menukil As Sunnah dan menyampaikan apa
yang mereka nukil dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam baik perkataan,
perbuatan mahupun persetujuan beliau kepada umat ini.
Mereka juga adalah
orang-orang yang telah melakukan futuh (pembebasan negeri lain dengan damai) dan
membimbing umat ini menuju tauhid Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan risalah Islam.
Mereka juga telah mempersembahkan kepada bangsa-bangsa yang dibebaskannya
contoh-contoh teladan Qur'an yang dijadikan sebagai panduan.
4.Imamah Ali
dan Keturunannya yang Berjumlah 12 Imam Adalah Pokok Ajaran Syiah. Barangsiapa
yang menolak, maka Dia dicap kafir.
Di antara masalah akidah Syiah
Imamiyah Itsna 'Asyariyah yang bertentangan dengan Ahli Sunnah adalah, keyakinan
Syi'ah bahawa kepimpinan Ali dan keturunannya dari garis Husein merupakan
pokok-pokok keimanan, seperti beriman kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, beriman
kepada para malaikat -Nya, beriman kepada kitab-kitab-Nya, beriman kepada para
rasul-Nya dan beriman kepada hari akhir. Tidak sah dan tidak akan diterima oleh
Allah Subhanahu Wa Ta'ala iman seorang muslim, jika dia tidak beriman bahawa Ali
adalah khalifah yang dilantik oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Demikian juga
halnya dengan 11 imam keturunan Ali bin Abi Talib. Sesiapa yang berani menolak
hal ini atau doubt, maka dia adalah kafir yang akan kekal di neraka. Seperti
inilah riwayat-riwayat yang terkandung di dalam Al Kaafiy dan kitab-kitab lain
yang mengupas masalah akidah mereka.
Atas dasar inilah, sebahagian besar
kaum Syiah mengkafirkan Ahli Sunnah secara umum. Hal ini kerana akidah Ahlu
Sunnah berbeza dengan akidah mereka (Syi'ah). Bahkan Ahlu Sunnah tidak
mengiktiraf akidah seperti ini dan menganggap bahawa akidah ini adalah batil dan
dusta atas nama Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya.
Bahkan Syi'ah
juga mengkafirkan para sahabat yang tidak mengakui imamah Ali Radhiyallahu 'Anh.
Mereka juga mengkafirkan tiga orang khulafa rasyidin sebelum Ali iaitu Abu
Bakar, Umar dan Uthman dan para sahabat lain yang menyokong ketiga orang
khalifah ini. Kita ketahui bahawa semua para sahabat telah meridhai tiga khulafa
rasyidin, termasuk Ali bin Abi Talib yang pada ketika itu Ali lah orang terakhir
membaiat Abu Bakar. Kemudian Ali berkata, "Sesungguhnya kami tidak mengingkari
keutamaan dan kedudukan anda wahai Abu Bakar. Akan tetapi kami dalam hal ini
mempunyai hak kerana kami adalah kerabat (keluarga) Rasulullah Shalallahu
'Alaihi Wa Sallam. "Akan tetapi Ali tidak menyebutkan bahawa Dia mempunyai nash
wasiat dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya.
Sedangkan kami Ahlu
Sunnah menganggap bahawa masalah imamah dan yang berkaitan dengannya termasuk ke
dalam furu 'dan bukan termasuk pokok-pokok akidah Islam. Masalah ini lebih baik
dikaji di dalam kitab-kitab fiqh dan muamalah dan bukan dikaji di dalam
kitab-kitab akidah dan pokok-pokok agama. Walaupun dengan sangat terpaksa para
ulama Ahlu Sunnah membicarakan masalah ini di dalam kitab-kitab akidah untuk
membantah seluruh ajaran Syiah di dalam masalah ini.
Syaikh Muhammad
'Arfah, seorang anggota Lembaga Ulama Senior Al Azhar pada zamannya, telah
menukil dari kitab-kitab akidah milik Syiah Imammiyah Itsna' Asyariyyah sebagai
penguat apa yang kami ucapkan tentang mereka. Beliau berkata,
"Jika kita
mahu mengkaji kitab-kitab akidah milik orang-orang Syiah, maka kita akan
mendapati adanya kesesuaian atas riwayat-riwayat yang mereka sampaikan. Kita pun
boleh langsung menukil ajaran mereka yang kita anggap sebagai ajaran yang sangat
berbahaya iaitu masalah imamah, ajaran mengkafirkan para sahabat dan tiga orang
khulafa rasyidin. Mereka terus mengkafirkan kaum muslimin sejak Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi wa Sallam wafat sampai hari ini. Hal ini disebabkan kaum
muslimin tidak pernah mengakui imamah Ali dan 12 imam mereka. Hal ini seperti
yang kami kutip dari penghulu ahli hadis Abi Ja'far Ash-Shaduq Muhammad bin Ali
bin Husein bin Babawaih Al Qummi yang meninggal dunia pada tahun 381 Hijrah yang
merupakan ahli hadis kedua dari tiga ahli hadis (Syiah) yang juga dia itu adalah
pengarang kitab yang berjudul, "Man La Yahdhuruh Al Faqih", salah satu kitab
dari empat kitab rujukan Syiah di dalam masalah pokok-pokok ajaran mereka. Dia
berkata, "Kami berkeyakinan pada orang-orang yang menolak imamah Ali bin Abi
Talib dan seluruh imam selepas beliau adalah seperti orang-orang yang menolak
nubuwah (kenabian) para nabi. Kami juga berkeyakinan bahawa orang-orang yang
mengakui imamah Ali dan menolak satu dari imam selepas Ali adalah seperti
orang-orang yang mengakui / beriman kepada para nabi akan tetapi mereka menolak
Nabi Muhammad Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam. "Dia juga berkata di dalam" Risalat
al I'tiqadat ", bahwasanya Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda,"
Sesiapa yang menolak imamah Ali selepas aku (Rasulullah Shalallahu' Alaihi Wa
Sallam), ertinya dia telah menolak kenabianku dan barangsiapa yang menolak
kenabianku, ertinya dia telah menolak rububiyah Allah Subhanahu wa Ta'ala.
"
Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam telah bersabda, "Wahai Ali,
sesungguhnya kelak setelah aku wafat, engkau itu akan dizalimi. Barangsiapa yang
menzhalimimu, sama dengan dia telah menzalimi aku; sesiapa yang bersikap adil
terhadapmu, sama dengan dia telah bersikap adil terhadap aku, dan sesiapa yang
menentang, sama dengan menolak aku. "
Imam Shadiq AS berkata, "Orang yang
menolak imam terkini kami, sama dengan menolak imam pertama kami."
Nabi
Muhammad Shalallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda, "Para imam selepas aku ini ada
berjumlah dua belas orang. Imam yang pertama adalah Amirul Mukminin Ali bin Abi
Talib AS, dan imam yang terakhir adalah Al Mahdi. Mematuhi kehendak mereka sama
dengan mentaati aku dan bermaksiat kepada mereka sama dengan bermaksiat kepada
aku. Barangsiapa yang menolak salah seorang dari mereka, sama dengan menolak
aku. "Imam Shadiq berkata," Sesiapa yang meragukan tentang kekufuran musuh-musuh
kami dan sikap zalim mereka terhadap kami, maka dia dianggap telah kafir.
"[1]
5. Dakwaan Wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam untuk
Ali
Dakwaan adanya wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam
untuk Ali menjadi khalifah selepas beliau meninggal dunia-seperti keyakinan
syiah-sungguh telah merampas hak kaum Muslimin untuk memilih pemimpin dari
kalangan mereka sendiri. Itulah wujud pengamalan terhadap perintah musyawarah
yang telah dijadikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebagai ciri khas kaum
muslimin, "Sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka,"
(QS Asy Syura [42]: 38).
Seolah-olah dengan adanya wasiat itu, umat Islam
mundur selamanya, sehingga Allah Subhanahu Wa Ta'ala harus menentukan siapa
orangnya yang berhak mengurus dan memimpin umat Islam. Juga diharuskan orang
yang memimpin umat Islam ini datang dari rumah tertentu dan dari keturunan
tertentu dari keluarga rumah ini. Padahal semua manusia adalah sama. Yang jelas
bahawa yang berhak memimpin umat Islam adalah orang yang diterima (diredhai)
oleh umat Islam dan dia mampu untuk memikul amanah ini dan menakhodai umat
ini.
Saya yakin jika Negara Islam yang dipersepsikan oleh Ahlu Sunnah
adalah bentuk Negara Islam ideal yang telah digambarkan oleh Al Qur `an dan As
Sunnah yang sahih. Iaitu sangat sesuai dengan yang diinginkan oleh masyarakat
dunia pada saat ini bahawa rakyat berhak menentukan nasibnya sendiri, tidak
menganut teori negara teokrasi atau sebuah sistem yang mana negara dikuasai oleh
pemerintahan berasaskan agama (tertentu) atas nama Kerajaan Langit yang
membelenggu leher masyarakat dan hati nurani mereka . Semua lapisan masyarakat
tidak kuasa atas diri mereka sendiri kecuali harus mengatakan, "Kami mendengar
dan kami taat!"
Keyakinan Syi'ah ini dibantah oleh takdir Allah, di mana
Imam yang ke-12 mereka sedang bersembunyi, seperti yang mereka yakini. Akhirnya,
umat manusia ditinggalkan tanpa imam maksum lebih dari 11 abad. Bagaimana
mungkin Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan membiarkan umat manusia tanpa imam yang
akan membimbing mereka? Ternyata mereka (orang-orang Syiah) berkata, "Kami masih
mempunyai Al Qur` an dan As Sunnahuntuk membimbing kami "ketahuilah, justeru
kami (Ahli Sunnah) sejak dahulu sudah mengatakan hal ini.
6. Penguasaan
Kumpulan Tertentu atas Seluruh Umat Manusia
Keyakinan orang-orang Syiah
dibina atas dasar rasa penguasaan (merasa yang lebih) dari seluruh makhluk Allah
Subhanahu Wa Ta'ala. Mereka merasa mempunyai kurnia yang sangat besar jika
dilihat dari penciptaannya. Mereka ini berhak untuk mengatur orang lain walaupun
mereka tidak memilihnya. Hal ini kerana telah menjadi keputusan
langit.
Pemikiran seperti ini sangat bertentangan dengan ajaran Islam
secara umum. Hal ini disebabkan seluruh manusia adalah sama seperti deretan
sisir. Hanya ada satu Tuhan bagi seluruh umat manusia dan mempunyai nenek moyang
yang sama iaitu Adam 'Alaihis Salam. Mereka semua diciptakan dari bahan yang
sama, iaitu sperma. Oleh kerana itu, tidak ada rasa superioriti seorang manusia
atas manusia yang lain kecuali dengan taqwanya. Hal ini seperti yang telah
dijelaskan di dalam Al Quran, "Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan
kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sungguh, yang
paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa.
Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Mahateliti, "(QS Al Hujurat [49]:
13).
Sesungguhnya manusia itu diutamakan atas yang lain hanya kerana amal
perbuatan, dan bukan kerana faktor keturunan. Sebab siapa yang amalnya lambat,
maka titisannya tidak akan mempercepatkan langkahnya meraih redha-Nya. Allah
Subhanahu Wa Ta'ala berfirman, "Apabila sangkakala ditiup, maka tidak ada lagi
pertalian keluarga di antara mereka pada hari itu (hari Kiamat), dan tidak
(pula) mereka saling bertanya," (Surah Al Mu `minun [23]: 101). Kemudian Allah
Subhanahu Wa Ta'ala menyebutkan bahawa yang akan menghukum umat manusia di hari
Kiamat adalah Al Mizan yang tidak akan menzalimi seorang pun. Manusia lah yang
memilih para pemimpin dalam rangka musyawarah. Manusia berbaiah kepada para
pemimpin dengan syarat jangan melanggar batasan-batasan Allah Subhanahu Wa
Ta'ala dan hak-hak manusia.
Hanya Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam
saja satu-satunya orang yang dipilih oleh wahyu, "Allah lebih mengetahui di mana
Dia menempatkan tugas kerasulan-Nya," (Surah Al An'am [06]: 124). Selain beliau,
hanya manusia biasa dan tidak dipilih oleh wahyu.
Kemudian kenyataan
sejarah menunjukkan bahawa orang-orang yang mengaku berhak menduduki sebuah
jabatan kerajaan atas dasar nas (Al Qur `an / As Sunnah), ternyata mereka itu
tidak menduduki jawatan apa-apa. Justeru mereka hidup seperti manusia pada
umumnya (rakyat biasa), mendapatkan persamaan di dalam undang-undang. Kecuali
Ali bin Abi Talib yang dibaiat oleh kaum Muslimin menjadi khalifah. Kerana jika
dilihat dari sisi keilmuan, beberapa imam 'maksum' keturunan Ali tidak dikenali
sebagai orang yang unggul kecerdasannya dan layak menjadi imam. Namun ada
sebahagian dari keturunan Ali termasuk ke dalam tokoh besar di bidang fiqh,
seperti Muhammad Al Baqir dan Ja'far Ash-Shadiq seperti imam-imam fiqh yang
lain.
7. Penyebaran Bid'ah di Kalangan Syiah
Di antara yang harus
diperhatikan dari Syi'ah iaitu berlakunya penyebaran bid'ah yang mengandung
kemusyrikan di kalangan para pengikut Syiah. Mereka menyembah kubur dan
laman-laman web para imam dan syaikh mereka. Mereka berani bersujud ke kuburan,
meminta pertolongan kepada ahli kubur dan berdoa meminta kebaikan untuk para
peziarahnya dan supaya terbebas dari segala macam marabahaya. Menurut mereka
bahawa para ahli kubur tersebut boleh mendatangkan manfaat dan bahaya, boleh
membuat miskin dan kaya seseorang dan boleh membuat seseorang senang mahupun
sengsara.
Saya (Syaikh Yusuf Al Qardhawi) pernah melihat dengan mata
kepala sendiri bagaimana para penziarah kubur Imam Ridha bersujud sambil
merangkak ke arah kuburan beliau dari jarak sepuluh meteran. Tentu hal ini boleh
terjadi kerana kerelaan dan anjuran dari para ulama Syiah.
Hal ini
berbeza dengan perilaku orang-orang awam Ahlu Sunnah pada saat mereka melakukan
ziarah ke kuburan para wali dan Ahlul Bait yang kedapatan berkelakuan menyimpang
dan bid'ah. Akan tetapi, perilaku ini ditolak keras oleh para ulama Ahlu Sunnah.
Inilah perbezaan yang mendasar antara kami (para ulama Ahlu Sunnah) dengan
mereka (para ulama Syiah). Iaitu para ulama Ahlu Sunnah mengecam perilaku
mungkar yang dilakukan oleh orang-orang awam. Bahkan ada sebahagian para ulama
Ahlu Sunnah yang mengkafirkan perilaku orang-orang awam ini. Akan tetapi
perilaku mungkar dan syirik yang dilakukan oleh orang-orang awam Syiah adalah
diredhai dan mendapat sokongan dari para ulama mereka.
8. Syi'ah
Melakukan Distorsi Sejarah
Sesungguhnya Syi'ah telah memburuk-burukkan
para sahabat, tabiin, dan para pengikut mereka. Juga mereka berani mengubah alur
sejarah umat Islam sejak zaman yang paling baik (zaman Rasulullah Shalallahu
'Alaihi wa Sallam dan para sahabatnya dan generasi selepas ini). Iaitu zaman
terjadinyafutuh (pembebasan negeri dengan cara damai) dan kemenangan gilang
gemilang serta berbondong-bondongnya umat manusia masuk Islam. Juga terbangunnya
kebudayaan yang merujuk kepada ilmu pengetahuan, iman dan akhlak juga umat Islam
ini mempunyai sejarah yang sangat gemilang. Sekarang umat Islam cuba untuk
bangkit kembali dengan cara berkaca kepada sejarahnya, menyambungkan masa
sekarang dengan zaman dahulu. Menjadikan kemuliaan para pendahulu umat Islam
sebagai figur untuk menggalakkan generasi muda kini untuk maju dan
jaya.
Sedangkan sejarah orang-orang Syiah dipenuhi dengan kegelapan.
Inilah yang mendorong saya untuk menulis sebuah buku berjudul, "Tarikhuna Al
Muftara 'Alayhi"-Sejarah Kita yang diselewengkan-. Buku ini mengupas sejarah
yang benar dan membantah semua tuduhan busuk orang-orang Syiah. Buku saya ini
membuat orang-orang Syi'ah gerah. Kemudian salah seorang Syi'ah menulis sebuah
buku membantah buku saya ini. Dia berkata, "Yusuf Al Qardhawi ini Wakil Allah
Subhanahu Wa Ta'ala atau Wakil Bani Umayyah?" [2]
9. ajaran
Taqiyyah
Di antara ajaran Syiah yang berkaitan dengan akhlak adalah
menjadikan Taqiyyah sebagai dasar dan pokok ajaran di dalam berinteraksi dengan
orang lain. Mereka selalu melakukan Taqiyyah, iaitu menampakkan sesuatu yang
berbeza dengan yang ada di dalam hati. Mereka itu mempunyai dua wajah. Wajah
yang pertama dihadapkan ke sekumpulan orang dan wajah yang lain dihadapkan ke
kelompok yang satunya lagi. Mereka juga mempunyai dua lidah.
Mereka
berdalih dengan firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala, "Janganlah orang-orang beriman
menjadikan orang kafir sebagai pemimpin, melainkan orang-orang beriman.
Barangsiapa berbuat demikian, nescaya dia tidak akan memperoleh apa pun
Dipetik dari Heritage Colection
No comments:
Post a Comment