Thursday 27 December 2012

MESIR BERTUKAR DARI SEKULAR KEPADA ISLAM

MESIR: Islam menang...
Tarikh : Friday, December 28 @ 08:46:02 MYT
Topik : Analisis

petikan forumer : SaKaRaTuLMaUt

MABRUK RAKYAT MESIR...
Terkini dan bersejarah !!

Tahukah anda ?
Esok merupakan hari pertama seorang Presiden Mesir mengetuai negara tanpa kuasa perundangan,

Esok akan menjadi kali pertama hari pertama Presiden Mesir bersama Kerajaan tanpa kuasa perundangan(tidak memiliki kuasa mutlak).

Esok merupakan satu fasa dari beberapa fasa perpindahan kuasa baru buat negara Mesir dan ia berjalan dalam masa yang agak singkat.

Esok juga menyaksikan semua pindaan perlembagaan sebelum ini akan digugurkan.

Esok Mesir merupakan negara bertamadun yang diiktiraf dunia bahawa ia berdiri di atas pilihan rakyatnya hasil undi kepada perlembagaan yang baru.

Presiden Dr Muhammad Mursi telah mengotakan janji beliau dalam proses memasuki pintu sejarah yang lebih luas.

Dan esok Mesir menjadi sebuah negara Madaniah yang sumber perundangannya daripada syariat Islam yang Syumul. petikan forumer mod skuad peninjau:
Ternyata pihak sosialis tak berdaya menahan kemaraan suara kebangkitan Islam di mesir apabila hampir 2/3 suara rakyat menyokong perlembagaan baru mesir.

keputusan ini hampir2 menyamai keputusan pilihanraya untuk parlimen mesir yang lepas, yang mana suara majoriti 2/3 datang daripada Ikhwan dan parti salafi, annur.

Amr Moussa, Mohammad Al Barada'ie, Hashim subhi, dan ramai lagi pemimpin sekular terduduk melihat keputusan referendum. mereka menjangkakan ramainya orang mesir yang berhimpun di dataran tahrir akan diterjemah melalui peti undi,
rupanya majoriti senyap lebih mahu kepada kestabilan di bawah perlembagaan yang berteraskan syariah.

kawan amber yang duduk di iskandariah kata, dia tidak menjangkakan penduduk di situ mengundi 'ya' pada pilihanraya yang lepas selepas melihat ramai keluar ke jalanraya membantah.

rangkaian ikhwan yang sangat tersusun, boleh mengembleng para kader dan penyokong2 untuk keluar mengundi beramai adalah satu perkara yang tak boleh ditandingi oleh pihak liberal/sekular mesir.

disebarkan melalui usrah, melalui sebaran mulut ke mulut oleh para pendukung, termasuk juga galakan pejuang ikhwan muda kepada ibu bapa mereka untuk menyokong referendum.

pihak liberal dan sekular hanya dapat menggunakan siaran tv swasta, radio swasta, dan akhbar yang cenderung kepada mereka untuk menyebarkan kempen dan idea mereka.
mereka lost touch dengan orang kebanyakan. puak2 ini agak kuat di bandar2 yang terlalu moden kehidupan dan juga bekas2 penyokong husni 'murabak' yang masih berbaki.

satu lagi medium ampuh bagi ikhwan, adalah mimbar2 masjid. Hampir kesemua masjid di mesir menyeru penduduk mesir supaya menyokong referendum ini. para ulama' juga rajin menyelitkan sedikit sebanyak dalam kuliah mereka, kepentingan menyokong referendum ini yang mana kata2 orang alim sangat berpengaruh di mesir, lebih2 lagi di bahagian rif(pedalaman), masjid adalah tempat sumber informasi.

No comments:

Post a Comment